FILMSKE MUTACIJE: FESTIVAL NEVIDLJIVOG FILMA XIX
JON JOST – BALADNI ŽIVOT FILMA
Split, 13. – 20. studenoga 2025. Split Film Festival / Međunarodni festival novog filma Umjetnička akademija u Splitu (UMAS) Kino klub Split
Devetnaesto izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma posvećeno je američkom redatelju i video umjetniku Jonu Jostu, jednom od najvažnijih nezavisnih autora suvremenog filma. Program “Baladni život filma” održava se u Splitu od 13. do 20. studenoga 2025., donoseći retrospektivu, radionice i razgovore s autorom. Ovogodišnje Filmske mutacije: Festival nevidljivog filma XIX realiziraju se u suradnji sa Split Film Festivalom / Međunarodnim festivalom novog filma, Umjetničkom akademijom u Splitu (UMAS) i Kino klubom Split.
U fokusu: Jon Jost – Baladni život filma
U središtu devetnaestog izdanja Filmskih mutacija nalazi se opus Jona Josta, beskompromisnog autora američkog nezavisnog filma i video umjetnika, gotovo nevidljivog u našem filmskom krajoliku. U protekle dvije dekade četiri Jostova filma i video rada prikazana su na Split Film Festivalu / Međunarodnom festivalu novog filma zahvaljujući kustosu i filmašu Branku Karabatiću, a film Homecoming osvojio je Grand Prix 2005. godine. Tim povodom, Filmske mutacije i Split Film Festival zajednički donose poseban retrospektivni i edukativni program koji uključuje projekcije, razgovore, masterclass i radionice s autorom. Program u Splitu pripremaju i vode Marin Renić (Splitski festival novog filma i videa), Tanja Vrvilo (Filmske mutacije, UMAS), Sandra Sterle, Dan Oki i Gildo Bavčević (UMAS), te Sunčica Fradelić (Kino klub Split).
Program u Splitu
Kino Karaman · 13. – 15. studenoga 2025. Retrospektiva ključnih Jostovih filmova i razgovor s autorom 13. studenoga, 18:00 Portret (Portrait, 1963, 13’) Spora kretanja (Slow Moves, 1983, 93’) 20:30 – Povratak kući (Homecoming, 2004, 104’) 14. studenoga, 18:00 Grad (City, 1964, 15’) Nasmijani Rembrandt (Rembrandt Laughing, 1989, 100’) 20:30 – 13 fragmenata & 3 pripovijesti iz života (13 Fragments & 3 Narratives from Life, 1968, 22’) Svi Vermeeri u New Yorku (All the Vermeers in New York, 1989-90, 90’) 15. studenoga, 18:00 Fall Creek (1970, 15’) Postelja u kojoj spavaš (The Bed You Sleep In, 1993, 117’) 20:30 – Texas, Osijek (Franci Slak, 1987, 16’) Posljednje pjesme za spori ples (dead end) (Last Chants for a Slow Dance (dead end), 1977, 90’)
UMAS – Masterclass i radionice
14. studenoga, 15:00 – 17:00 Masterclass Jona Josta “Cutting Things Short” uz prikaz kratkih digitalnih filmova: Tanti auguri, San Lorenzo, Vera x 3, My Life as a Midge i dr. 17. – 19. studenoga, 10:00 – 13:00 Radionica digitalnog filma i videa voditelj: Jon Jost
Kino Klub Split
18. – 19. studenoga Radionica Jonathana Rosenbauma o pisanju filmskog eseja uz analizu filmova Jona Josta voditelji: Jon Jost i Jonathan Rosenbaum
Jon Jost – Film i otpor
Jon Jost (Chicago, 1943.) jedan je od ključnih nezavisnih autora američke kinematografije i, prema mnogima, “najnezavisniji od nezavisnih”. Od 1963. do danas snimio je, režirao i montirao više od stotinu filmova – od 16-milimetarskih uradaka do digitalnih video radova i višekanalnih instalacija. Njegov opus prikazivan je na festivalima u Veneciji, Berlinu, Rotterdamu, Torontu, Londonu, Edinburghu, Sydneyu i Yamagati, a Muzej moderne umjetnosti (MoMA) u New Yorku posvetio mu je mjesec dana dugu retrospektivu 1991. godine. Danas njegov rad arhivira i restaurira Eye Film Museum u Amsterdamu. Kao umjetnik koji spaja poetiku i politiku, Jost stvara filmove o ljudima na marginama društva, pejzažima nestalog svijeta i stvarnosti ispunjenoj pobunom i introspekcijom. Njegova praksa oblikovana je iskustvom aktivizma i građanskog neposluha – odbio je vojnu službu tijekom Vijetnamskog rata te proveo 27 mjeseci u zatvoru, nakon čega se priključio filmsko-aktivističkom kolektivu Newsreel. U filmovima poput Last Chants for a Slow Dance, Slow Moves ili All the Vermeers in New York istražuje egzistencijalne i političke rubove Amerike. Njegov minimalistički stil i uporaba dugih kadrova nisu samo estetski izbor, već politički čin – način da gledatelju vrati vrijeme i prostor za razmišljanje.
Dekadenta pažnje: Baladni život filma
Ovogodišnji programski okvir nosi naslov “Dekadenta pažnje: Baladni život filma” i istražuje suvremene politike gledanja i nove oblike pažnje u filmu i vizualnoj umjetnosti. Program povezuje teorijske, kustoske i umjetničke prakse koje promišljaju film kao prostor brige, suigre i dijeljenog gledanja. Nomadska struktura festivala povezuje gradove Split, Zagreb, Rijeku, Tiranu i Ljubljanu, a programi uključuju filmske projekcije, predavanja, radionice i razgovore s autorima.
Organizacija i podrška
Zimsko izdanje Filmskih mutacija odvija se u Splitu, Zagrebu i Rijeci, uz povezane programe u Tirani i Ljubljani, u partnerstvu sa Split Film Festivalom / Međunarodnim festivalom novog filma, Umjetničkom akademijom u Splitu (UMAS), Kino klubom Split, KIC-om i Kinom Kinoteka i kinom Forum / programima kina Tuškanac u Zagrebu, Art-kinom i Muzejom moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, s Albanskom kinotekom u Tirani i AVAN – Albanian Visual Arts Network te Slovenskom kinotekom i Slovenskim filmskim centrom u Ljubljani. Ljubaznošću autora Jona Josta ustupljeni su filmski i video materijali za prikazivanje. Restaurirane kopije filmova All the Vermeers in New York, The Bed You Sleep In, Portrait, City i Fall Creek ustupio je EYE Filmmuseum Amsterdam (Simona Monniza, Olivia Bunning). Prikazivanje filmova All the Vermeers in New York i The Bed You Sleep In omogućili su Henry S. Rosenthal i Complex Corporation. Kopija filma Texas, Osijek redatelja Francija Slaka prikazuje se zahvaljujući Slovenskoj kinoteci i Slovenskom filmskom centru. Organizator festivala je umjetnička organizacija Film-protufilm, uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra, Ministarstva kulture i medija RH, Ureda za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba i Zaklade Kultura nova.
O festivalu
Filmske mutacije: festival nevidljivog filma kustoski je i istraživački projekt koji od 2007. godine razvija Tanja Vrvilo s međunarodnim suradnicima, među kojima su Alexander Horwath, Nicole Brenez, Raymond Bellour, Jonathan Rosenbaum, Adrian Martin i Kent Jones. Festival je posvećen manjinskim povijestima filma, nevidljivim praksama i politikama filmskog kustostva, otvarajući prostor za dijalog između umjetnika, teoretičara i publike. Kroz retrospektive, kustoske programe i radionice, Filmske mutacije promišljaju film kao živu umjetnost otpora i pažnje – mjesto gdje se isprepliću različiti oblici gledanja, stvaranja i mišljenja. Ovogodišnje izdanje “Dekadenta pažnje: Baladni život filma” nastavlja tu tradiciju, usmjeravajući pogled prema poetici, politici i radikalnoj nezavisnosti filmskog stvaranja Jona Josta.